Jedná se většinou o umístění posezení mimo samotnou provozovnu (ve veřejném prostoru) – restaurace, kavárna, vinárna, které umožňuje návštěvníkům přímý kontakt s okolním prostředím. Umístění musí zajistit plynulý pohyb chodců, popř. plynulý provoz automobilů, v případě umístění zahrádky přímo u fasády objektu je nutné zajistit vodící linii pro nevidomé. Pro zastínění je možné použít markýzy nebo slunečníky.
Barevnost potahové látky markýz nebo slunečníků by měla být ve světlém odstínu jediné barvy a přizpůsobena barevnosti
fasády objektu. Je možné zde umístit logo provozovny či znak města.
Reklamní loga mohou být umístěna pouze na volánech.
Mobiliář z nekvalitních materiálů, typově zahradní plastový nábytek, je nevhodný. Vhodné je použití kvalitních prvků, např. dřevo, kov, dle celkového designu předzahrádky.
K umístění zahrádek je třeba souhlas vlastníka komunikace a rozhodnutí ke zvláštnímu užívání komunikace. Zahrádky by měly vhodně doplňovat vzhled veřejných prostorů, neměly by vytvářet pohledové bariéry (zejména v památkově chráněných územích).
Pozitivní příklad venkovní zahrádky na zvýšené terase, reklama je pouze na volánech slunečníků.
Pozitivní řešení barevnosti zahrádky, které vychází z odstínu fasády. V kombinaci s kvalitním exteriérovým nábytkem a decentními logy působí celek nenásilně.
Esteticky působící zahrádka u novodobé zástavby s použitím moderních materiálů.
Světlé slunečníky (se znakem města) vhodně doplňují venkovní posezení vymezené truhlíky se zelení.
Pozitivní příklad použití markýzy
k zakrytí zahrádky.
Pozitivní příklad využití kvalitního
materiálu mobiliáře a oplocení.
Pozitivní příklad použití ohrazení
posezení truhlíky s květinami.
Pozitivní příklad využití kvalitního
oplocení i mobiliáře v kombinací se zelení.
Nevhodný příklad umístění reklamy Coca-Cola v ploše slunečníků.
Zahrádka v historickém centru s barevně výraznými slunečníky degraduje vnímání veřejného prostoru.
„Levné“ provedení venkovní zahrádky s různým typem slunečníků, nekvalitním oplocením s reklamou a plastovým nábytkem snižuje kvalitu městského prostoru.
Nevhodný příklad zastřešení venkovního posezení slunečníky s výraznou barvou a velkoplošnou reklamou.
Zahrádka v historickém centru s použitím nevhodného typu slunečníků.
Venkovní zahrádka u parku s dřevěným oplocením s osazenými reklamními tabulemi. Pro prostředí by bylo vhodnější použití nižšího ohrazení s květinovou výzdobou a odstranit reklamní stojan.
Cílem manuálu je pomoci snížit dopady vizuálního smogu na město a zpřehlednit všem subjektům problematiku prezentace ve veřejném prostoru.